پرت كردن باران آلودگی خورشید اتومبیل

پرت كردن: باران آلودگی خورشید اتومبیل الکتریکی دنیای خودرو

گت بلاگز اخبار اجتماعی گفتند جای تدریس بچه‌داری کن!

به گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان در سال ۹۵، در حالی که ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دکتری زنان هستند، ولی آنها تنها ۱۶ درصد از اعضای هیات علم

گفتند جای تدریس بچه‌داری کن!

گفتند جای تدریس فرزند داری کن!

عبارات مهم : ایران

به گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان در سال ۹۵، در حالی که ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دکتری زنان هستند، ولی آنها تنها ۱۶ درصد از اعضای هیات علمی دانشگا ه ها را تشکیل می دهند. این در حالی است که در بعضی از کشورهای دنیا زنان نقش بسیار پررنگ تری در زمینه پژوهشگری و عضویت در هیات های علمی دارند. جهت مثال، در کره جنوبی ۱۸درصد پژوهشگران زن هستند، یا در اتحادیه اروپا ۳۳ درصد پژوهشگران را زنان تشکیل می دهند و میزان مدیریت زنان در دنیا نیز بین ۱۴ تا ۲۵ درصد هست. البته اوضاع زنان در کشور عزیزمان ایران از بعضی کشورها، به عنوان نمونه کشورهای همسایه، بهتر هست. جهت مثال در کشور عربستان سعودی تنها حدود دو درصد از پژوهشگران را زنان جامعه تشکیل می دهند.

گفتند جای تدریس بچه‌داری کن!

وزارت علوم به عنوان یکی از بااهمیت ترین نهادهای تولید علم بیشترین تعداد زنان فرهیخته را درون خود دارد. بنابراین باید اوضاع زنان را در این زمینه روزبه روز اصلاح بخشید و هرگونه نگاه جنسیتی در هنگام جذب اساتید زن در دانشگاه ها را کم کردن داد. مساله جنسیت همواره بحث شاخصه های زیست شناختی هر دو جنس را به میان می آورد. واقعیت آن است که به رغم تمام پیشرفت های علمی و عوض کردن نظر ها در جامعه نسبت به دو جنس زن و مرد، هنوز بعضی باورهای فرهنگیـ اجتماعی در میان سطوح متفاوت افراد در جامعه وجود دارد که زنان را از همکاری وسیع تر در عرصه های متفاوت تصمیم سازی، مدیریت، برنامه ریزی و نقش آفرینی در مدارج بالای علمی بازمی دارد. این باورها در واقع جهت زنان با وجود تمام توانمندی ها و قدرت مدیریت و کارآیی سقفی شیشه ای می سازد؛ سقفی که آنها را از رسیدن به اهداف و به ثمرنشاندن توانایی هایشان باز می دارد.

این سقف شیشه ای جهت تمام زنان در کشورهای دنیا وجود دارد و بسته به تفکرات، باورها و عقیده غالب افراد جامعه نسبت به توانایی های آنها قطور یا نازک می شود. نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران همواره تلاش داشته که همکاری فعال زنان را در عرصه های متفاوت زیاد کردن دهد و همچنین موانع دستیابی زنان به اهداف و نیازهایشان را شناسایی کند و مرتفع سازد، ولی آمارهای موجود بیانگر وجود ساختار مردانه هیات های علمی در آموزش عالی هست، در حالی که تعداد دانشجویان نزدیک به تعادل جنسیتی است و طی سال های اخیر زنان همواره در عرصه های علمی و آموزشی و همچنین حضور در مراکز علمی ـ آموزشی پیشرو بودند.

به گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان در سال ۹۵، در حالی که ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دکتری زنان هستند، ولی آنها تنها ۱۶ درصد از اعضای هیات علم

زنان نخبه مهاجرت می کنند!

بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، کشور عزیزمان ایران در سال 93 از نظر مهاجرت نخبگان، در میان 91 کشور درحال توسعه و توسعه نیافته مقام اول را داشته است که در این میان دختران 40 درصد از آمار مهاجرت را تشکیل می دادند. در واقع هزینه هایی که از شروع تحصیلات مدرسه تا آخر تحصیل در دانشگاه صرف این نخبگان می شود، در نهایت، در یک کشور خارجی به بهره برداری می رسد. در حال حاضر، بنیاد ملی نخبگان، آمار نخبگان تحصیلکرده ایرانی در خارج از کشور را 15 درصد می داند. این آمار نشان می دهد کشور عزیزمان ایران در زمینه عدم خروج نخبگان از کشور طی سال های اخیر موفق عمل کرده، ولی هنوز راه درازی تا موفقیت کامل در این زمینه در پیش دارد.

شایسته سالاری هنگام جذب هیات های علمی

یک عضو هیات علمی دانشگاه خبر نور، دکترای مهندسی عمران و فلوشیپ فوق دکترا از آمریکا در گفت و گو با «آرمان» در ارتباط با تجربه هیات علمی شدن خود می گوید: تنها زن عضو هیات علمی یکی از دانشکده های مهندسی عمران در گرايش سازه هستم، ولی با وجود تعداد زیادی مقالات علمی و رتبه های اوج جهت هیات علمی شدن از هفت خان رستم عبور کردم.

گفتند جای تدریس بچه‌داری کن!

هنوش سلیم بهرامی می افزاید: تجربه تلخی از مصاحبه کاری خود در سال 89 و در دانشکده عمران یکی از دانشگاه های معتبر پایتخت کشور عزیزمان ایران دارم. مسئول جذب اساتید به بهانه آنکه زن هستم و وظیفه مهم من پرورش فرزند هست، از جذب من خودداری کرد، در حالی که از بین 73 نفر بین پنج نفر اول از نظر جمیع نمرات علمی بودم و آمار مستند امروز نشان مي دهد كه از همنسلانم کمتر فردی حاضر به برگشت به کشور عزیزمان ایران شده است است.

او می گوید: به این مرد پاسخ دادم که در ازای این وظیفه زنان، وظیفه تامین اقتصاد خانواده نیز برعهده مردان گذاشته شده است و این مساله راحت باعث شده است که آقايان هيات علمی در این دانشگاه تنها به تدریس دروس اکتفا کنند و در ساعات موظفي حضور خود دانشگاه را ترک کنند. سلیم بهرامی تاکید می کند: متاسفانه با اینکه 50 درصد دانشجویان در دانشگاه مذکور زن هستند، ولی هنوز در آن، بعد از گذشتن شش سال، استاد زن در رشته عمران با گرایش سازه وجود ندارد و این عنوان با توجه به همکاری زنان در دانشگاه ها و تحصیلات تکمیلی آنان پذیرفته شده است نیست.

به گفته مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان در سال ۹۵، در حالی که ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دکتری زنان هستند، ولی آنها تنها ۱۶ درصد از اعضای هیات علم

او خاطرنشان می کند: این عنوان به صورت مشابه در دانشگاه ديگري نيز برايم اتفاق افتاد و من را به فکر بازگشت به خارج از کشور انداخت، ولی در نهایت ماندم و تصمیم درستی نیز گرفتم و البته در دانشگاهي با رتبه علمي پايين تري جذب شدم و اين افتخار و وقت را داشتم كه در جهت هوشمندسازی و مکانیزه کردن فرایندهای دانشگاهی، بزرگ ترین مرکز آزمون مکانیزه در خاورمیانه را در دانشگاه خبر نور ایجاد کنم و مشاور معاون وزير راه و شهرسازي و اولين زن عضو هيات مديره شركت هاي زيرمجموعه وزارت راه و شهرسازي باشم و کارها نوين و اثرگذاري را به كمك تجربيات گذشته بنا كنم. سلیم بهرامی كه هم اكنون دبیر اجرایی بزرگ ترین مناسبت کارآفرینی کشور در دانشگاه پيام نور هست، می گوید: بهتر است تفاوت های فردی زنان و مردان را درک کنیم.

عدم جذب هیات علمی خانم، به خاص در دانشگاه هایی که دانشجوی دختر دارند، کوتاه نظری است و آینده کشور را واقعا به خطر می اندازد. او می افزاید: مستقل از جنسیت، شایسته سالاری در پذیرش ها اولویت دارد. عدم مسئولیت پذیری در زن یا مرد باعث کم کاری در وظایف آنها می شود. بعضی مردها هیات علمی به علت تامین معیشت خانواده از بسیاری از وظایف خود در دانشگاه ها به سادگی می گذرند، بنابراین آیا قابل قبول نیست که زنان چندصباحی جهت وظیفه پرورش فرزند از محیط دانشگاه دور بمانند؟ هرچند یک زن مسئول، متخصص و باسواد هیچ گاه به علت پرورش فرزند در انجام وظایف دانشگاهی خود کم کاری نمی کند.

گفتند جای تدریس بچه‌داری کن!

سلیم بهرامی در آخر خاطرنشان می کند: در خوشبینانه ترین حالت ممکن، مسائلی از اين دست، باعث عدم جذب زنان در هیات های علمی می شود، ولی در انتها به نظر می رسد بعضی مردان در این کشور چندان علاقه مند به رشد زنان نیستند، لیکن زن فرهیخته، همسر وظيفه شناس و مهربان تري براي مرد فرهيخته است و براي مرداني كه بدون هيچ اعتبار علمي اعتقاد به برتري مرد بر زن دارند، هرگز همسر، خواهر و دوست خوبي نمی شود. دوستان در وزارتخانه ها بپذيرند يا نپذيرند، در دنياي حاضر، نجات جامعه در گرو برابری حقوق زنان و مردان هست. مستقل از جنسيت، بايد خوب، مسئول، شايسته و متمايز بود و براي سرافرازي كشورمان ايران، تلاش كرد.

مرخصی وضع حمل ایجاد مسئله نمی کند

یک عضو هیات علمی گروه محیط زیست و مدیر دانشکده علوم زیستی دانشگاه آزاد پرند در گفت وگو با «آرمان» در ارتباط با عضویت زنان در هیات های علمی دانشگاه ها می گوید: یکی از مشاغل مناسب جهت زنان تحصیلکرده عضویت در هیات های علمی هست. بهنوش خوش منش می افزاید: زنان عضو هیات علمی دانشگاه ها کارمند قلمداد نمی شوند و به این علت مجبور به حضور و فعالیت در دانشگاه به میزان ساعات مقررشده در وزارت کار، در تابستان یا هفته آخر تعطیلات عید نیستند و وقت بیشتری نیز جهت ایفای نقش مادر و همسری در منزل دارند.

او می گوید: در طول 10سال فعالیت در هیات علمی دانشگاه تفاوتی جهت جذب زنان یا مردان در هیات های علمی ندیده ام، ولی اگر معیار کارفرما جهت جذب فرد در بازار کار جنسیت او باشد، در این صورت فقط نباید در محیط های علمی و دانشگاهی به دنبال این تبعیض باشیم و در هر شغلی این تبعیض را می توانیم ببینیم. خوش منش می افزاید: شاید یکی از بااهمیت ترین دلایل عدم جذب زنان در هیات های علمی مساله مرخصی وضع حمل آنهاست. زمانی این مرخصی از شش به 9ماه رسید و طولانی شدن مدت مرخصی و قطع ارتباط زنان با محیط های کاری می توانست جهت آنها ایجاد مسئله کند، ولی این مساله نیز در صورت عضو هیات علمی بودن در دانشگاه مسئله ساز نیست.

در صورتی که استاد زن بخواهد به مرخصی وضع حمل برود، مدیرگروه مربوطه می توان در مدت وقت غیاب او از عضو هیات علمی حق التدریس استفاده کند. بنابراین مرخصی وضع حمل سدی جهت عضو هیات علمی بودن زنان نیست و دست دانشگاه جهت استفاده از یک عضو حق التدریسی باز هست. او تاکید می کند: این در حالی است که امکان استفاده از عضو جایگزین جهت یک کارمند زن دولتی در هنگام مرخصی وضع حمل فراهم نیست و امکان جابه جایی او با یک فرد موقت و قراردادی وجود ندارد، ولی در محیط دانشگاه به سادگی می توانند دروس تدریسی به وسیله زنان را در هنگام مرخصی وضع حمل به یک عضو حق التدریس واگذار کنند. خوش منش می افزاید: زنان عضو هیات علمی قادرند به عالی ترین نحو نقش خود را به عنوان یک استاد در محیط دانشگاه و همچنین یک همسر و مادر در محیط خانواده ایفا کنند.

او می گوید: تبعیض بین جذب زنان و مردان در رشته تحصیلی محیط زیست بسیار بعید هست، لیکن این رشته با جنسیت زنان در تعارض نیست و رشته ای متناسب با روحیات زنان هست، بنابراین مدیر دانشگاه یا کارگزینی هیات علمی ضرورتی جهت عدم استفاده از زنان در این رشته نمی بینند، گرچه ممکن است مدیر دانشگاه و کارگزینی هیات علمی در بعضی رشته ها مانند مکانیک، عمران، مهندسی صنایع و… که دانشجو در آنها در یک محیط خشن و مردانه تر حضور دارد، ترجیح استفاده از هیات علمی مرد را داشته باشند.

اخبار اجتماعی – آرزوی بزرگ

واژه های کلیدی: ایران | عمران | مردان | ایرانی | مردانه | دانشگاه | استفاده | دانشگاه

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs